Team Kwaliteit en Lean
'Bij het inrichten van de werkplekken en het invoeren van nieuwe werkmethodes streven we naar mistake proofing of poka yoke (foutpreventie in het Japans). Hoe kleiner de kans op fouten, hoe veiliger de zorg. Ook tijd winnen door het voorkomen van dubbel werk of onnodige verplaatsingen komt ten goede van de patiënt.’
‘Als één team er staan voor de organisatie, dat is ons doel. Om ons optimaal in te zetten, starten we onze dag met een kort werkoverleg – en blikken we vooruit: hoe ziet de planning eruit? Waar verwachten we knelpunten? Waar moeten we op focussen?’
‘Binnen de organisatie houden we de vinger aan de pols van de afdelingen. We overleggen regelmatig om te horen wat hen bezighoudt, waar er uitdagingen schuilen en waar ze tegenaan lopen. Samen nemen we actie om te voorkomen dat kleinigheden effectieve problemen worden.’
‘De fouten die we (bijna) maken, zijn kansen om iets uit te leren. Samen met de stuurgroep UZA Meldt en Leert buigen we ons over die (bijna) incidenten en passen we onze werkmethodes aan om dezelfde fouten in de toekomst uit te sluiten.’
‘Externe veranderingen maken dat we voortdurend moeten schakelen. Verpleegkundigen en artsen evalueren hun werking en passen de patiëntentrajecten aan. Wij zorgen er mee voor dat de patiënten bij een verkorte opnameduur toch de beste zorg krijgen.’
‘Het UZA is sinds 2015 een JCI geaccrediteerd ziekenhuis, wat betekent dat de zorg die we leveren voldoet aan de hoogste internationale kwaliteitseisen. We zien JCI graag als een partner die onze blinde vlekken blootlegt en ons helpt steeds beter te worden.’