Magnet betekent dat de verpleging aantoonbaar excellente zorgresultaten levert en dat de medewerkers een hoge jobtevredenheid hebben. Het verloop van de verpleegkundigen is er laag door de tevredenheid, het professionaliseren, de autonomie van de verpleegkundigen.
De Braziliaanse goeroe Ricardo Semler stelt dat sturen op werknemersgeluk vanzelf leidt tot succesvolle organisaties. Hij heeft ongelijk. Kwaliteit leveren moet je leren. Magnet kwaliteit bereik je pas na een lange ontdekkingsreis, waarin de medewerkers groeien en ook ontdekken dat verpleging nog nooit zo complex geweest is, nog nooit zoveel dimensies heeft gehad als nu. Verpleegkundigen leveren niet alleen zorg – op zich al complex – maar ze coördineren ook klinische studies, zijn manager in multidisciplinaire teams, introduceren nieuwe zorgpaden, maken zich technologie eigen, doen aan patiënteneducatie en ontslagplanning. Daarvoor is het essentieel om tot een team te behoren.
De Magnet ontdekkingreis is niet vrijblijvend: het doel is de best mogelijke zorg leveren. Het succesvol bereiken van dat doel maakt ons trots op onze medewerkers. De verpleegkundigen mogen terecht ook trots zijn op zichzelf. Niet in de betekenis van het Latijnse ‘superbia’ – hoogmoed die op niets is gebaseerd – maar trots als een sterk zelfbewustzijn over de eigen mogelijkheden.
De erkenning als Magnet ® Hospital – Magneetziekenhuis – is een Amerikaanse onderscheiding die gegeven wordt aan ziekenhuizen die voldoen aan een set van criteria die de sterkte en kwaliteit van de verpleegkundige zorg meten.
Aangemaakt op
Laatste update op