De digitale revolutie biedt talloze mogelijkheden om de gezondheidszorg beter en efficiënter te organiseren en dichter bij de patiënt te brengen – denk maar aan videoconsulting en telemonitoring. ‘In het UZA liepen we al voorop in de digitalisering van de zorg, maar COVID-19 heeft ze in een stroomversnelling gebracht’, zegt medisch directeur prof. dr. Guy Hans. ‘Via UZA@home volgen we patiënten thuis op, maar we begeleiden hen bijvoorbeeld ook bij hun behandeling met antivirale middelen. Dat kan heel laagdrempelig, hebben we geleerd, zodat we ook oudere patiënten vlot mee aan boord krijgen. Van UZA@home maken we nu de digitale kapstok waar we voor een zeer brede populatie het hele patiëntentraject aan ophangen.’
Het beste van twee werelden
Het UZA doet dat omdat patiënten zich nog altijd het best voelen in hun vertrouwde omgeving. ‘Digitale toepassingen helpen ons om de opname in het ziekenhuis kort en efficiënt te houden én patiënten ook thuis optimaal op te volgen’, zegt Hans. ‘Dat verhoogt hun levenskwaliteit. Eigenlijk brengen we zo het beste van twee werelden samen: patiënten herstellen thuis, maar blijven in nauw contact met hun zorgteam.’
Dat maakt de zorg veel dynamischer, zegt Hans. ‘Tijdens een fysieke consultatie krijgt de arts maar een momentopname van de patiënt. Zeker bij chronische aandoeningen moet je de patiënt eigenlijk continu kunnen evalueren, ook thuis of op het werk. Met de digitalisering kan dat. We evolueren naar een dynamisch model met frequente – vooral digitale – contactmomenten. Patiënten sturen regelmatig parameters door, vullen vragenlijsten in, houden dagboeken bij. Het zorgteam evalueert dat en levert feedback, zodat ze weten dat ze veilig opgevolgd worden. Zelf krijgt het zorgteam zo een consistenter, objectiever en vollediger beeld van de patiënt. Zo kunnen ze indien nodig sneller ingrijpen. Ook tot na het ontslag trouwens, bijvoorbeeld om complicaties te vermijden.’