e-MUG-spoed

Sinds mei rijden de spoedverpleegkundigen met een nieuwe, volledig elektrische MUG. De wagen is een nieuwe stap in de vergroening van het ziekenhuis en in de modernisering van de spoeddienst. De e-MUG is de eerste die in België op de openbare weg rijdt.

Jibbe_Huismans
Jibbe Huismans
Spoedverpleegkundige

‘We hebben voor onze e-MUG inspiratie gehaald uit het buitenland en samen met de organisatie Priodrive voerden we verschillende testritten uit. De Mercedes EQV kwam daar als beste uit’, zegt spoedverpleegkundige Jibbe Huismans, die het project mee trok. ‘Om veilig prioritair te kunnen rijden, is het lichte elektrische model handig. Het voertuig trekt heel vlot op waardoor we, bijvoorbeeld na een druk kruispunt, geen kostbare tijd verliezen.’

Elektrisch prioritair rijden

Het UZA werkte samen met het bedrijf AB Technics in Malle, dat het voertuig tot MUG ombouwde. Die aanpassingen gebeurden in nauw overleg met een werkgroep binnen het ziekenhuis van spoedverpleegkundigen, artsen, de preventiedienst, de technische dienst en de ergonomische dienst.

De verpleegkundigen van de spoeddienst kregen een specifieke opleiding ‘elektrisch prioritair rijden’, zodat het MUG-team zo veilig en snel mogelijk aankomt bij het slachtoffer. Artificiële Intelligentie aan boord interpreteert het rijgedrag continu.

Snelladen

De e-MUG kan 350 kilometer rijden met een volle batterij. Het MUG-team testte de haalbaarheid van elektrisch prioritair rijden uitgebreid uit met Priodrive. Via een laadpaal aan de spoeddienst van het UZA of via publieke snelladers in de omgeving kan de MUG snel opgeladen worden.

De voornaamste gemeenten waar de MUG van het UZA uitrijdt, liggen op korte afstand: Edegem, Kontich, Aartselaar, Hemiksem, Schelle, Niel en Boom. In 2022 rukte het MUG-team uit voor 1433 interventies, zo’n vier per dag dus.

8 x Slim uitgedokterd
 

  1. Algemeen: In de e-MUG is plaats voor 300 kg medisch materiaal en 4 inzittenden: een verpleegkundige, een arts én twee studenten. Een bewuste keuze als opleidingscentrum.
     
  2. Blauw-witte zwaailichten: Uit onderzoek blijkt dat weggebruikers wit licht veel sneller en vanop een grotere afstand kunnen zien. ‘s Nachts verandert dit automatisch in uitsluitend blauw licht – omdat witte lichten in het donker verblindend zijn.
     
  3. Gemotoriseerde deuren: De deuren aan de zijkant gaan vanzelf open, zodat het MUG-team tijdens een interventie zo weinig mogelijk tijd verliest met in- en uitstappen.
     
  4. Koffer: De rugzakken staan vooraan zodat het MUG-team meteen naar het slachtoffer kan. Er is ook een klein bureau aanwezig voor administratieve opvolging.
     
  5. Automatisch reanimatietoestel: Dit is een soort robot die mechanisch thoraxcompressies levert, en dus op verplaatsing hartmassage kan toepassen. Tegelijkertijd kan het MUG-team andere dringende zorg bieden.
     
  6. Draagbaar echotoestel: Dankzij dit compact toestel kan het MUG-team op de plaats waar het slachtoffer ligt, al meteen een echo maken, en moeten ze niet meer wachten tot ze in het ziekenhuis zijn.
     
  7. Kentekenplaatflitsers: Dankzij deze flitsers aan beide kanten van de nummerplaat kunnen ook autobestuurders in zijstraten zien dat er een MUG in aantocht is.
     
  8. Nummerplaat DDX: Een toevalstreffer, want in de medische wereld betekent DDX differentiaaldiagnose, en dat is precies wat het MUG-team doet: een ‘voorlopige’ diagnose stellen en een patiënt vervoeren voor verdere diagnostiek en behandeling.
Aangemaakt op
Laatste update op