Het nieuwe MUG-voertuig is een Mercedes EQV en rijdt volledig elektrisch. Dit model kwam als beste uit een uitgebreid marktonderzoek. “We hebben inspiratie gehaald uit Nederland en Zwitserland, en we hebben samen met de organisatie Priodrive verschillende testritten uitgevoerd. Het model Mercedes EQV kwam daar als beste uit”, legt spoedverpleegkundige Jibbe Huismans uit, die het project mee trok. “Een hybride voertuig bleek technisch niet geschikt omdat de MUG dan te zwaar zou worden door de combinatie van twee motoren."
Om veilig prioritair te kunnen rijden, is het lichte elektrische model dus handig. Het voertuig moet namelijk vlot terug kunnen optrekken om geen kostbare tijd te verliezen, bijvoorbeeld na een druk kruispunt.
Duurzaam en speciale lichten
Maar ook de duurzaamheid van de elektrische MUG is een groot voordeel: er is geen CO2-uitstoot tijdens het rijden. Het UZA voorziet een specifieke opleiding 'elektrisch prioritair rijden' voor de verpleegkundigen van spoed, zodat het MUG-team zo veilig en snel mogelijk aankomt bij het slachtoffer. Er is bovendien Artificiele Intelligentie aan boord dat het rijgedrag interpreteert en beoordeelt.
Verder is er speciale aandacht voor de lichtsignalisatie. Overdag flitsen de zwaailichten afwisselend in blauw en wit licht. "Omdat uit onderzoek blijkt dat andere weggebruikers wit licht veel sneller en vanop een grotere afstand kunnen zien", vertelt Huismans. 's Nachts verandert dit automatisch in uitsluitend blauw licht - omdat de witte lichten in het donker verblindend zijn. Bovendien heeft het voertuig ook 'kentekenplaatflitsers' die autobestuurders in zijstraten verwittigt.
300 kg materiaal
Het UZA werkte samen met AB Technics in Malle, die het voertuig ombouwde tot MUG en zorgde voor het design aan de binnen-en buitenkant. Dit gebeurde in nauw overleg met een werkgroep binnen het ziekenhuis van spoedverpleegkundigen, artsen, de preventiedienst, de technische dienst en de ergonomische dienst. “We vonden het bijvoorbeeld belangrijk dat de e-MUG gemotoriseerde deuren heeft zodat we tijdens een interventie zo weinig mogelijk tijd verliezen met in- en uitstappen. Ook onze rugzakken staan nu beter gepositioneerd, waarmee we tijd winnen”, vervolgt Huismans. “Er is verder een automatisch reanimatietoestel aanwezig en een klein bureau."
In de nieuwe MUG is er plaats voor meer dan 300 kg aan materiaal en 4 inzittenden: een verpleegkundige, een arts én twee studenten. Dit was een bewuste keuze bij de opbouw van het voertuig, omdat het UZA als opleidingscentrum voldoende aandacht wilt geven aan elke student.
Transport van medicijnen
Een grote uitdaging was een geschikt klimaatsysteem vinden. Binnenin het MUG-voertuig is het belangrijk dat het voortdurend voldoende koel blijft zodat medicatie veilig tot bij de patiënt geraakt. In de e-MUG is daarom een temperatuursysteem geïnstalleerd dat elektrisch aangedreven wordt en zorgt voor een continu geschikte temperatuur.
De e-MUG kan 350 kilometer rijden met een volle batterij. De haalbaarheid van elektrisch rijden testte het MUG-team uitgebreid uit, samen met de organisatie Priodrive. Via een laadpaal aan de spoeddienst van het UZA, kan de MUG snel opgeladen worden, alsook via publieke snelladers in de omgeving.
De voornaamste gemeenten waar de MUG van het UZA uitrijdt, liggen op korte afstand: Edegem, Kontich, Aartselaar, Hemiksem, Schelle, Niel en Boom. In 2022 rukte het MUG-team uit voor 1433 interventies, zo'n vier per dag dus.
De e-MUG: alle technische details
De e-MUg is een Mercedes Benz EQV en heeft een motorvermogen van 150kW (204PS). Het voertuig weegt 3085kg, is 1,93 m hoog en heeft een rijbereik van 315 km. De kostprijs bedraagt 155 000 euro, inclusief de ombouw.
Deze extra veiligheden zijn aan boord:
- Extra airbag voor de bijrijder
- Pelvisbag voor bestuurder en begeleider
- Windowbags voor bestuurder en begeleider
- Luchtvering
- Bediening van de prioritaire installaties bereikbaar vanaf het stuur
Aanwezig materiaal voor patiëntenzorg:
- Oxylog 3000 beademingstoestel
- Draagbaar echotoestel
- LUCAS borstcompressie-systeem (reanimatie-robot)
- Corpuls 3 monitor en defibrillator
Details van de prioritaire installatie:
- 3de batterij: Lithium 90Ah
- Centrale bediening Polaris met PPS twin dag / nacht
- Lichtbalk 21trpl Code3
- Tweeledige frontflitsers in blauw - wit voor verhoogde zichtbaarheid
- Geïntrigeerde signalmaster in kofferklep
- 360° zichtbaarheid door diverse led-modules met automatische dimmodus
- Kentekenplaatflitsers
- Battenburgmarkering
- Fleetlogger gekoppeld met temperatuurlogger en dashcam
Dank je, dokter Luc Beaucourt
Wist je dat het UZA in 1985 het eerste ziekenhuis was dat een officiële 'MUG' ofwel 'Mobiele Urgentiegroep' de baan op stuurde? Dat hebben we te danken aan wijlen spoedarts Luc Beaucourt. Beaucourt werkte van 1984 tot 2014 op onze dienst spoedgevallen, waarvan vele jaren als diensthoofd.
Waarom was en is een MUG nu zo belangrijk? Wel, het verschil tussen een MUG en een ziekenwagen is dat er in een MUG altijd een spoedarts samen met een spoedverpleegkundige op pad gaat. In het UZA gaat er ook altijd een arts in opleiding mee. Dit team wordt opgeroepen door 112 of door een ambulancier ter plaatse, en verleent dringende gespecialiseerde zorg bij levensbedreigende situaties of zwaar trauma.
Luc Beaucourt ijverde destijds om een MUG in het leven te roepen. "Door binnen de paar minuten een spoedarts bij het slachtoffer te hebben, kun je levens redden", vertelde hij destijds. "Ook bij zware verkeersongevallen is het een wereld van verschil als er snel een arts bij is. Niet voor niets spreken we van het gouden uur." Nadien werden de MUG-diensten uitgerold in andere ziekenhuizen in heel het land. Met de ingebruikname van de e-MUG, de eerste elektrische MUG in België, zetten we het innovatieve levenswerk van Beaucourt verder.
Het UZA heeft vandaag naast de e-MUG nog twee ziekenwagens, waarvan één truck. De 'oude' MUG die op diesel rijdt, blijft als reserve en zal ingezet worden bij rampoefeningen en bij opleidingen.