Elektronisch patiëntendossier in oefenomgeving skillslab
studenten verpleegkunde

Zorg op afstand, data beoordelen en delen met behandelteams, … Als verpleegkundige heb je meer en meer digitale expertise nodig. De Antwerpse opleidingen voor verpleegkunde van AP Hogeschool en KdG Hogeschool sloegen de handen in elkaar met UZA. Daardoor kunnen studenten in het skillslab nu oefenen met een realistisch elektronisch patiëntendossier (EPD). ‘We trekken voluit de kaart van het ontwikkelen van digitale competenties bij studenten die kiezen voor de zorgsector.’

Kaat Siebens
Kaat Siebens
Directeur patiëntenzorg
Karolien Loriers
Karolien Loriers
Woordvoerder AP Hogeschool
Wout Vanhaute
Wout Vanhaute
Docent verpleegkunde KdG Hogeschool

Het project UZAEPD4students wil studenten verpleegkunde een realistisch beeld geven van het beroep en hen vertrouwd maken met werken met data en digitale patiënten­dossiers. ‘Wie kiest voor zorg, kiest voor werken met mensen’, zegt Kaat Siebens, directeur patiëntenzorg. ‘Toch is data niet weg te denken uit de dagelijkse job van een zorgverlener. Data is het nieuwe opereren, hoor je vaak. Het gestructureerd verzamelen van data in een elektronisch patiëntendossier (EPD) is een echte gamechanger voor de gezondheidszorg.’

Data voor kwaliteitsvolle zorg

Het nieuwe EPD skillslab werd opgestart omdat data voor verpleegkundigen meer en meer een hulpmiddel is om te komen tot kwaliteitsvolle, veilige zorg. Denk aan het snel traceren van een complicatie of medicatie die niet samen gegeven kan worden. Of aan het doorgeven van belangrijke informatie aan andere behandelteams van de patiënt. Patiënten verwachten dat die digitale informatie op een doelmatige en veilige manier beheerd wordt en doorstroomt waar nodig. Terwijl er in de sector volop gewerkt wordt aan systemen die zorgverleners vlotter ondersteunen, is het belangrijk om die manier van werken van bij de start aan te leren. 

Daarom sloegen verschillende opleidingen verpleegkunde, UZA en Oracle de handen in elkaar om digitale vaardigheden die relevant zijn in de zorg al te ontwikkelen tijdens de opleiding. Studenten oefenen in het skillslab vaardigheden in op poppen, maar leren nu ook hoe ze de resultaten van de geleverde zorg correct documenteren in een EPD. Dat ziet er volledig hetzelfde uit als het EPD dat in UZA draait, maar dan met fictieve patiënten.
 

Het gestructureerd verzamelen van data in een elektronisch ­patiëntendossier is een echte gamechanger voor de zorg.

opleiding

Meer werkgeluk

‘Met het vernieuwde skillslab, geraken studenten nog voor ze hun stage beginnen vertrouwd met het digitale equivalent van een verpleegafdeling’, legt Kaat Siebens uit. ‘We werken als opleidingsziekenhuis al lang samen met de opleidingen om studenten echt voor te bereiden op het werkveld en hun stage-ervaring zo betekenisvol mogelijk te maken. 

Uit onderzoek blijkt dat een goed beeld van het beroep en toepasbare digitale skills hebben, zeer belangrijk is. Zowel voor de werktevredenheid als om een langdurige carrière uit te bouwen. Het simulatieonderwijs blijven innoveren samen met het werkveld helpt dus om talent in de zorg ook met meer werkgeluk te belonen.’

‘Voor ons zijn er verschillende voordelen aan het EPD in een authentieke leeromgeving’, vindt Wout Vanhaute, docent verpleegkunde bij KdG Hogeschool. ‘We laten studenten al vroeg kennismaken met het beheren van patiënten­gegevens op de werkvloer. Ze blijven up-to-date over innovaties en leren efficiënt werken tijdens hun stages. Dat zal ook helpen om de overgang van de hogeschool naar de werkplek makkelijker te maken. Digitale vaardigheden dragen bij aan een verbeterde patiëntenzorg, want het EPD maakt het mogelijk om als team beter geïnformeerde beslissingen te nemen.’

‘We vinden het heel belangrijk dat onze studenten op elk moment mee zijn met de nieuwste ontwikkelingen in het werkveld, vult Karolien Loriers, woordvoerder AP Hogeschool, aan. ‘Daarom vind ik het een grote meerwaarde dat ze in een realistische omgeving kunnen oefenen met digitale patiëntendossiers. Het is belangrijk dat ze de technologie niet alleen kennen, maar ook begrijpen waarom die technologie wordt gebruikt. Onderzoek wijst namelijk uit dat die vaardigheden hun werkplezier en betrokkenheid aanzienlijk vergroten.’

Digitale vaardigheden maken het mogelijk om als team beter geïnformeerde beslissingen te nemen.

Aangemaakt op
Laatste update op