1. Nieuw centraal skillslab
Het UZA en de Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen (FGGW) willen het vaardighedenonderwijs naar een hoger niveau tillen met een centraal skillslab, bedoeld om competenties zoals reanimatie, injecties, gesprekstechnieken, … te trainen. ‘Verfrissend daarbij is de interprofessionele aanpak. We denken niet in hokjes van beroepen, maar willen artsen, kinesitherapeuten en verpleegkundigen als een team verwelkomen in een gemeenschappelijk labo. Het maakt het ook mogelijk om nog nauwer samen te werken met eerste- en tweedelijnszorgverleners uit de regio’, zegt prof. dr. Olivier Vanderveken, vice-decaan FGGW.
Een mogelijke locatie is het nieuwe Q-gebouw op de UZA-campus. ‘Daarin komt ook een operatiezaal met uitgebreide monitoring en digitale mogelijkheden, ideaal voor afstandsonderwijs. Studenten zouden zo ook operaties kunnen volgen vanuit het auditorium’, zegt prof. dr. Marc Peeters, CEO van het UZA.
2. Digitalisering en Artificial Intelligence (AI)
Ook inspelen op de voortschrijdende digitalisering van de zorg is een aandachtspunt. Marc Peeters: ‘We moeten studenten daarin meenemen, zodat ook zij vertrouwd zijn met digitale systemen als het elektronisch patiëntendossier.’ Een project in samenwerking met AP Hogeschool en KdG Hogeschool dat daartoe bijdraagt, is UZAEPD4students: het leert studenten verpleegkunde in een skillslab aan de slag te gaan met data en digitale patiëntendossiers.
De zorgprofessionals van de toekomst moeten ook correct met toepassingen rond artificiële intelligentie (AI) leren omgaan. Denk aan slimme algoritmes om kritische parameters bij prematuren op te volgen of om ziektes sneller op te sporen bij radiologie. ‘AI heeft duidelijk een plaats in de maatschappij en spreekt tot de verbeelding van studenten. Daarom willen we het op een kritische manier omarmen en waar relevant integreren in ons onderwijs. De rol van AI, maar ook Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR, beeld van de werkelijkheid waaraan digitaal elementen worden toegevoegd), zal exponentieel toenemen, onder meer bij het aanleren van praktische vaardigheden. We bekijken per vakgebied waar extra investering zinvol is’, zegt prof. dr. Filip Lardon, decaan FGGW.
3. Opleiding buiten het ziekenhuis
De rol van het UZA als opleidingsziekenhuis is breder dan educatie aan studenten en toekomstige zorgverleners. Nu zorg over de ziekenhuismuren heen almaar belangrijker wordt, zet het UZA sterker in op de opleiding van huisartsen, thuisverpleegkundigen, kinesitherapeuten … Marc Peeters: ‘Patiënten gaan na een ingreep sneller naar huis en moeten daarna de juiste ondersteuning krijgen. Daarvoor zijn extra zorg en expertise nodig. Dat vraagt om een interactief groeiproces, waarbij wij leren van de thuiszorg en vice versa. Maar ook de patiënten zelf hebben nood aan meer knowhow, zodat ze mee partner worden in hun ziekteproces. Ook daaraan willen we als ziekenhuis tegemoetkomen.’