Expertise efficiënt inzetten
In de plaats van per toestel één beeldtechnoloog in te zetten, koppelt de virtuele cockpit de bedieningsconsole los van het MRI-toestel. Met de virtuele cockpit kan je het toestel op afstand bedienen, in het ziekenhuis of daarbuiten: dankzij camera’s, een headset en een chatfunctie blijf je toch verbonden met de onderzoeksruimte. ‘En vooral: we kunnen met de virtuele cockpit twee tot drie MRI-toestellen gelijktijdig bedienen, afhankelijk van het type onderzoek’, zegt Deferme. ‘Ook als personeel uitvalt, kunnen we de MRI-toestellen toch continu en veilig in gebruik houden. Voor de patiënten verandert er niets: zij worden net zoals nu persoonlijk begeleid, voor, tijdens en na de scan. Ze zien wel het risico verkleinen dat hun MRI-scan moet worden uitgesteld en de duurtijd van het onderzoek wordt ingekort.’
‘De virtuele cockpit heeft nog een belangrijk voordeel’, zegt prof. dr. Snoeckx. ‘De beeldvormers bedienden niet alleen hun MRI-toestel, maar begeleidden ook de patiënt uit de wachtruimte, positioneerden hen op de onderzoekstafel, dienden zo nodig een intraveneuze contrastvloeistof toe enz. De beeldvormers die vanuit de virtuele cockpit twee of drie toestellen simultaan bedienen, zijn uitsluitend gefocust op de kwaliteitsvolle MRI-beelden die ze moeten maken. We zetten hun expertise dus efficiënter in. Voor hun andere taken – patiënten begeleiden en voorbereiden – rekenen we op collega’s met een ander opleidingsprofiel of andere expertise. We willen zo creatiever omspringen met het beschikbare talent in de zorg.’
Dankzij de virtuele cockpit zouden we een MRI-toestel zelfs van thuis uit kunnen bedienen. Deferme: ‘Stel dat een beeldvormer tijdens een wachtdienst wordt weggeroepen, dan kan een collega makkelijk overnemen. Doordat we bij vacatures eventueel thuiswerk kunnen aanbieden, hebben we een extra troef als aantrekkelijke werkgever in huis.’ De virtuele cockpit biedt ook mogelijkheden om personeel op te leiden en te trainen, en om met andere ziekenhuizen werk te maken van kennisdeling en onderlinge ondersteuning.
Meer patiëntencomfort
De drie nieuwe MRI-toestellen werden tussen oktober 2021 en maart 2022 in gebruik genomen: twee toestellen met magneetsterkte van 3 Tesla en een toestel met 1,5 Tesla. De scanners maken gebruik van artificiële intelligentie, onder meer om patiënten optimaal op de onderzoekstafel te positioneren en om hogeresolutiebeelden te maken.
Tegelijk kregen de onderzoeksruimte, de wachtkamer en de balie een nieuw interieur, dat veel rust en sereniteit uitstraalt. ‘Voor een goede MRI-scan moet je een half uurtje zo stil mogelijk liggen’, zegt Deferme. ‘Een comfortabele en rustgevende omgeving neemt angst en spanning weg. Onze nieuwe MRI-scanners hebben moodlights. Daarmee kunnen we het licht in de onderzoeksruimte van kleur veranderen en rustgevende beelden op een tv-scherm projecteren. Net zoals in het vliegtuig kunnen patiënten ook tijdens het onderzoek een film bekijken.’