Vloeiende overgang tussen afspraken

Heb je binnenkort meerdere afspraken op de afdeling kindergeneeskunde, neus-keel-oorziekten of orthopedie? Dan verloopt je traject wellicht iets vlotter dan vroeger. Via een nieuw informaticasysteem zien zorgverleners op elk moment waar je bent en hoe lang je al wacht.

Een bijkomende scan, een allergietest of een consultatie bij meerdere dokters: vaak ben je er in het ziekenhuis niet van af met één afspraak. Om meerdere afspraken beter op elkaar af te stemmen, werken de afdelingen kindergeneeskunde, neus-keel-oorziekten en orthopedie met een nieuw informaticasysteem. Artsen en zorgverleners duiden op de computer aan welke patiënt bij hen is en welke onderzoeken of testen moeten gebeuren. Een computerprogramma maakt daar een schematisch overzicht van, zodat iedereen op elk moment weet wie waar is.

Eerst nog een koffie

Bijvoorbeeld: je komt terug van een scan en meldt jezelf aan op de afdeling. Dan ziet de arts op zijn of haar computerscherm meteen dat je weer in de wachtzaal zit. Zo kan hij je als volgende binnenroepen. Dat maakt de wachttijd iets korter. Bijkomend voordeel: ook het medisch secretariaat weet op elk moment hoeveel mensen er nog voor je zijn, zelfs over verschillende wachtzalen heen. Als de wachttijden langer zijn dan gewoonlijk, dan kan de secretaresse je dat melden. Zo kun je bijvoorbeeld eerst nog een koffie drinken in de cafetaria voor je in de wachtzaal gaat zitten.

Geen briefjes meer

Er zijn nog voordelen aan het systeem. Vroeger kreeg je van de arts een briefje mee voor de volgende zorgverlener. Of liep de arts even mee, om uit te leggen wat er precies moest gebeuren. Voortaan noteren de artsen alles rechtstreeks in het elektronische systeem. Zo weet elke arts of zorgverlener precies welke onderzoeken je moet krijgen.

Vlotte vervolgafspraken

De arts kan in het nieuwe systeem ook aanduiden wanneer je een volgende afspraak moet krijgen en wat er dan precies moet gebeuren. Zo kan de medisch secretaresse je meteen de juiste afspraken geven en kan de arts al beginnen met de volgende patiënt.

Alle aandacht voor de patiënt

Alles gaat via de computer, maar dat wil niet zeggen dat we onze patiënten uit het oog verliezen. Wel integendeel: zorgverleners moeten minder informatie vragen aan collega’s en worden minder gestoord. Daardoor hebben ze meer tijd om naar jouw verhaal te luisteren.
 
Omdat de nieuwe manier van werken de afspraken vlotter doet verlopen, zullen in de loop van 2018 bijna alle consultatie-afdelingen de overstap maken.

Aangemaakt op
Laatste update op