De plichten van een patiënt

Om u de beste behandeling en verzorging te kunnen geven, hebben onze medewerkers ook uw hulp en medewerking nodig. Wat verwacht het UZA van u als patiënt?

1. Annuleer uw afspraak als u niet kunt komen

Wie een afspraak maakt voor een niet-acuut probleem, komt op de eerste vrije plaats terecht. Op sommige diensten kan de wachttijd voor een afspraak oplopen tot 3 of 4 maanden. Laat het ons dus tijdig weten als u toch niet op de afspraak kunt zijn. Zo kunnen we in uw plaats een andere patiënt helpen. 

2. Ga eerst langs bij uw huisarts

Voor sommige problemen kunt u ook terecht bij uw huisarts. Op die manier kunnen de UZA-artsen meer tijd besteden aan patiënten die gespecialiseerde zorg nodig hebben. Als uw huisarts vindt dat u dringende hulp nodig heeft, dan krijgt u voorrang in het UZA. Voor orthopedie, immunologie en bepaalde oogheelkundige behandelingen is een verwijsbrief van de huisarts hoe dan ook verplicht. 

3. Breng altijd uw identiteitskaart mee

Uw patiëntendossier is gekoppeld aan uw elektronische identiteitskaart. Op die manier zijn de zorgverleners altijd zeker dat ze het juiste medische dossier voor zich hebben. Het is ook belangrijk dat uw adresgegevens en telefoonnummer kloppen. Dan kunnen we vlot contact met u opnemen in verband met een afspraak of een onderzoek.

4. Geef correcte en volledige informatie

Om u de beste medische zorg te geven, hebben zorgverleners correcte informatie nodig. Zo is het belangrijk dat ze weten welke medicatie u neemt. Volg ook de adviezen die u krijgt zo goed mogelijk op. 

5. Wees voorbereid op uw factuur

De zorg die u in het UZA krijgt, heeft een prijs. Na enkele weken ontvangt u een factuur voor uw opname of raadpleging. Neem contact op met uw hospitalisatieverzekering vóór de ingreep. Zo weet u exact wat uw verzekering terugbetaalt. U kunt ook vooraf een kostensimulatie vragen aan de kassa in de inkomhal. De uiteindelijke factuur kan nog licht afwijken van de raming, want het is onmogelijk om alle kosten precies te voorspellen. Bij problemen kan het UZA een afbetalingsplan opstellen. Neem daarvoor contact op met de medewerkers aan de kassa in de inkomhal. Let op: een afbetalingsplan is niet mogelijk als u voor een eenpersoonskamer kiest.

6. Vriendelijk duurt het langst

Onze zorgverleners hebben het beste voor met iedereen, maar vriendelijke patiënten maken hun werk natuurlijk een stuk aangenamer. 

Info: www.uza.be/patientenrechten. Hebt u vragen of klachten, contacteer dan de ombudsdienst via T 03 821 31 60 of ombudsdienst@uza.be

Bron: maguza.be