Maaltijden in het UZA: wat mag het zijn voor u?

Goede zorg mag dan primeren, ook in het ziekenhuis krijgt u niet graag iets op uw bord dat u niet lust. Met het nieuwe systeem om maaltijden te bestellen wordt die kans klein: voortaan kan elke opgenomen patiënt uit een aantal mogelijkheden kiezen. 

In maart werd een nieuw online systeem geïntroduceerd om de maaltijden op de afdelingen te bestellen. Voordien werkte het UZA met twee systemen. ‘Op zowat de helft van de afdelingen konden patiënten kiezen uit verschillende opties’, legt diëtist Michael Sels uit. ‘Ze vulden een formulier in dat door de zorgkundige werd opgehaald en overgetikt. Dat was echter omslachtig: er gingen al gauw een paar dagen over voor de patiënt de gekozen maaltijden kreeg. Op de andere afdelingen konden patiënten eenmalig opgeven wat ze niet lustten en hadden ze verder geen keuze.’ 

Vandaag kan iedereen kiezen. Voor de lunch is er bijvoorbeeld keuze uit soep of bouillon, vlees, vis of vegetarisch en een viertal desserten. ‘De zorgkundige gaat één keer per dag bij de patiënten langs en geeft op een iPad in wat ze de volgende dag willen eten’, legt Dirk Maes van patiëntenzorg uit. ‘Het systeem is real-time: de keuken beschikt meteen over de ingegeven data. Zo kun je kort op de bal spelen.’ 

Vol dienblad, leeg bed

Elke patiënt belandt bij opname automatisch in het systeem en wordt meteen meegerekend voor de eerstvolgende maaltijd. Na ontslag verdwijnt hij weer uit het systeem. ‘We hoeven dus geen maaltijden meer bij te bestellen voor patiënten die nog maar net zijn opgenomen. En er worden ook geen dienbladen meer bezorgd voor mensen die al zijn vertrokken’, aldus Sels.

Een kleine helft van de patiënten heeft aangepaste voeding nodig. Ook dat is nu beter geregeld. ‘We kunnen meteen aan het bed van de patiënt zijn dieetbeperkingen ingeven, waarna de zorgkundigen automatisch een aangepast keuzemenu op hun scherm krijgen’, verduidelijkt Sels.

Zorgkundige Mireille Lallement vindt het nieuwe systeem een stuk gebruiksvriendelijker. ‘Fijn is ook dat we de keuze van de patiënten zelf aan bed komen noteren. De tijd die we vroeger staken in formulieren overtikken, spenderen we nu aan hen. Dat heeft ook als voordeel dat we patiënten indien nodig bij hun keuze kunnen helpen, bijvoorbeeld als ze anderstalig zijn.’ Ook de patiënten zelf reageren positief. Vooral de mogelijkheid om te kunnen kiezen, wordt in dank aanvaard.

Aangemaakt op
Laatste update op